„To właśnie Wolność”

Wojewoda Zbigniew Koniusz zaprasza mieszkańców wszystkich powiatów województwa świętokrzyskiego do udziału w wirtualnych grach „To właśnie WOLNOŚĆ”. Tematyka trzynastu gier dotyczy wojny polsko-bolszewickiej, a przedsięwzięcie jest świetną okazją, aby przypomnieć o naszym wielkim zwycięstwie, które odmieniło losy Europy. Wirtualne gry „To właśnie WOLNOŚĆ” zostały dofinansowane w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2022. Aby wziąć udział w grach należy zarejestrować się na stronie towłasniewolność.pl   (tam znajduje się także regulamin przedsięwzięcia oraz wszelkie informacje). Regulamin dostępny jest również na stronie Świętokrzyskiego Urzędu oraz na Facebooku ŚUW.

"

Jak skutecznie uczyć się w domu.

Skupienie się na regularnej nauce w domu, gdy zajęcia ze szkoły lub uczelni przeniosły się do sieci, wcale nie jest łatwym zadaniem. Mamy jednak dla ciebie kilka porad, dzięki którym poradzenie sobie z nauką kolejnych przedmiotów – będzie nieco łatwiejsze.

1. Przygotuj się tak, jakbyś miał wyjść z domu

Na początek jedno z trudniejszych zadań: to, że nauka odbywa się zdalnie, z reguły nie oznacza, że można wylegiwać się w łóżku do późna. Wstań raczej wcześnie i wykonuj wszystkie te czynności, które zawsze robisz przed wyjściem – prysznic, ubieranie, śniadanie. Dzięki temu nie wypadniesz z rutyny, a i odpowiednie przygotowanie sprawi, że podejdziesz do czekających cię zadań "na serio".
2. Pozbądź się rozpraszaczy
 
Wyłącz telewizor. Z telefonem pewnie nie będzie już tak łatwo. Koniecznie zamknij portale społecznościowe otwarte w kolejnych kartach przeglądarki internetowej. I nie przeglądaj kolejnych poradników z serii "100 filmów/seriali/książek, które musisz obejrzeć/przeczytać", chociaż wiemy, że kusi. Polecamy też posprzątanie pokoju, w którym masz zamiar to robić – bałagan rozprasza, a w czystych miejscach nauka jest po prostu przyjemniejsza.

3. Ustal plan dnia

Odpowiednio opracowany harmonogram dnia to już połowa sukcesu. Zaplanuj, co, o której i przez ile czasu będziesz robił. Obowiązkowe zajęcia e-learningowe ze szkoły albo uczelni? Zadania domowe? Podziel dzień tak, by znaleźć czas nie tylko na naukę, ale też na odpowiednie przerwy. Jeśli będziesz działał wedle rozpisanego planu dnia, powrót do szkoły czy na uczelnię będzie łatwiejszy. PS. Polecamy jednak, by rozpiska nie wyglądała tak: film, serial, książka, 15 minut na naukę, ćwiczenia, film, serial, książka, prysznic, sen.

4. Czasami trzeba się zmusić

Wiemy, że siedząc w domu i mając wokół siebie tyle pokus, zebranie się do nauki wcale nie jest łatwe. Czasami po prostu musisz... się zmusić. Może warto zastosować system gratyfikacji i np. zagrać na PlayStation albo zjeść coś słodkiego dopiero w ramach nagrody?
 

5. Najtrudniejsze zadania na początek

W myśl teorii, że kiedy jesteś wyspany, to organizm pracuje najlepiej, w planie dnia najtrudniejsze zadania ustaw sobie na początku. Łatwiej będzie uczyć się od tego, na co najbardziej nie mamy ochoty, wiedząc, że czekające nas za chwilę zagadnienia są o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze.
 

6. Nie katuj się jednym przedmiotem przez cały dzień

Jeżeli tylko masz taką możliwość, nie poświęcaj całego dnia na przyswojenie jak największej części materiału z jednego przedmiotu. Po pewnym czasie uczenia się o tym samym, wszystko ci się pomiesza, a nowe treści nie będą wchodziły do głowy. Dlatego tak ważne jest, by w miarę możliwości skupiać się na mniejszej ilości materiału, ale za to z kilku różnych przedmiotów.
 

7. Najpierw teoria, potem praktyka

Masz zrobić ćwiczenia, więc od razu się za nie zabierasz? Odradzamy. Powinno pójść łatwiej (a może i szybciej), jeśli najpierw poświęcisz chociaż chwilę na przypomnienie sobie teorii.
 

8. Przygotuj coś do jedzenia

Warto pamiętać, że podczas nauki organizm zużywa bardzo dużo energii i kalorii potrzebuje równie mocno, co tlenu. Kiedy umysł pracuje na zwiększonych obrotach, należy dostarczać mu odpowiedniych płynów i posiłków. W miarę możliwości najlepiej ustaw je obok swojego stanowiska do nauki, dzięki czemu nie będziesz musiał co chwilę wychodzić do kuchni. Podobno każdy pretekst do przerwy jest dobry, ale nie należy przesadzać w żadną ze stron.

9. Zadbaj o odpowiednie oprogramowanie

Odpowiednie oprogramowanie może okazać się niezbędne podczas nauki zdalnej. Najważniejsza kwestia, to opanowanie takich programów jak Webex czy Microsoft Teams, dzięki czemu wirtualne spotkania w większych grupach przestaną stanowić problem.
 

10. Zrób sobie przerwę!

Dochodzimy do najprzyjemniejszego punktu programu, czyli odpoczynku! Oczywiście trzeba pamiętać, by nauka była przeplatana przerwami, a nie przerwy – nauką. Umysł także potrzebuje odpoczynku, dlatego warto pamiętać, by poćwiczyć, albo obejrzeć film lub dwa. Wszystko w końcu jest dla ludzi!
 
 
 
 
 
 
 

Dlaczego warto wybrać szkołę branżową.

 
Na początek krótkie wyjaśnienie: Szkoła Zawodowa, czyli taka, która daje zawód i nie ma tu znaczenia, jakiej użyjemy nazwy do określenia tego typu szkoły. Dawniej była (częściowo jeszcze jest) zasadnicza szkoła zawodowa, obecnie branżowa szkoła I stopnia. Dawniej było technikum po ZSZ, teraz jest branżowa szkoła II stopnia. Niezależnie od tego jak nazwiemy te szkoły jest to dwuetapowy system dochodzenia do wykształcenia na poziomie technika. Można również skorzystać z systemu jednoetapowego, czyli od razu pójść do technikum. W obydwu systemach absolwent może przystąpić do egzaminu maturalnego i uzyskać wykształcenie średnie.
 
I CO Z TEGO WYNIKA ? ABSOLWENT SZKOŁY ZAWODOWEJ MOŻE ZDECYDOWANIE WIĘCEJ: 
Może po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia zakończyć naukę i pójść do pracy (obecnie w niektórych zawodach jest spore zapotrzebowanie na rynku pracy). Następnie w dowolnym momencie uzupełnić lub zmienić kwalifikację poprzez kwalifikacyjny kurs zawodowy oraz egzamin zewnętrzny, nadający nowy zawód albo poprzez krótszy kurs zawodowy nabyć nowe uprawnienia, np. spawanie, obsługa wózków jezdniowych, obsługa koparko-ładowarki, obsługa i programowanie obrabiarek sterownych numerycznie CNC czy sterowników PLC oraz wiele innych;  Może kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia i zdobyć tytuł technika i pójść do pracy;  Może po zdaniu matury rozpocząć studia I stopnia dające tytuł licencjata lub inżyniera albo jednolite studia magisterskie kończone z tytułem magistra inżyniera i pójść do pracy; Cały cykl dochodzenia do tego poziomu trwa 10 lat. Porównując go ze ścieżką obraną przez licealistę jest to tylko 1 rok dłużej (o tyle przedłużona zostaje beztroska młodość). Kolejnym tematem, który należy poruszyć, to postrzeganie przez otaczające środowisko ucznia, który wybiera ścieżkę zawodową. Panuje powszechne przekonanie, że takie szkoły wybiera młodzież mniej uzdolniona. Jest to kardynalny błąd w rozumowaniu. Żeby zostać absolwentem technikum z maturą trzeba wykazać się o wiele większą determinacją i zdecydowanie większą uniwersalnością. Oto dowody:  Egzamin maturalny w liceum i technikum jest identyczny;  Żeby zdać maturę wystarczy 30% możliwych do zdobycia punktów na wszystkich obowiązkowych przedmiotach na poziomie podstawowym oraz przystąpić do jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym;  Absolwent technikum dodatkowo zdaje dwa egzaminy pisemne i dwa egzaminy praktyczne z zakresu wiedzy i umiejętności zawodowych;  Żeby zdać egzamin pisemny potrzeba 50% możliwych punktów;  Żeby zdać egzamin praktyczny potrzeba aż 75% punktów; 
 
 Ostatni egzamin zawodowy i maturalny odbywają się w okresie ostatniego półrocza w technikum;  Uczeń w liceum poświęca cały czas nauki w szkole na przygotowanie do matury;  Uczeń w technikum musi podzielić czas o rok dłuższy pomiędzy przedmioty ogólnokształcące i zawodowe. Sądzę, że wnioski dotyczące oceny zdolności intelektualnych uczniów technikum nie wymagają komentarza. Nie bez znaczenia są również skojarzenia młodszych i przede wszystkim starszych, czyli rodziców z pojęciem „praca w zawodach przemysłowych”. W większości przypadków kojarzy się ona z brudem i trudem. Na szczęście w bardzo wielu przypadkach już tak nie jest. Nowoczesne stanowiska pracy wyposażone są w urządzenia i maszyny, które wyręczają człowieka w tych najtrudniejszych pracach. Dzięki automatyzacji i robotyzacji człowiek (pracownik) został przesunięty do roli nadzorcy i kontrolera procesów produkcyjnych. Współczesny pracownik niejednokrotnie wciela się w rolę planisty i programisty procesów sterowania automatycznego w zawodach technicznych. Posiadanie praktycznych umiejętności zawodowych daje również większe możliwości dla tych, którzy chcą otworzyć działalność na własny rachunek. Mają szerokie pole do popisu w sferze działalności usług remontowych, naprawczych, wykonawczych, gastronomicznych, budowlanych, fryzjerskich, kosmetycznych i wielu innych, praktycznie w każdej dziedzinie zawodowej. Mogą początkowo samodzielnie wykonywać tą działalność, by z czasem ją rozwinąć i rozszerzyć zakres usług i zatrudnienia. A jeżeli mimo wszystko komuś znudzi się praca w zawodzie, to zawsze może przecież znaleźć zatrudnienie tam, gdzie nie wymagane są kwalifikacje zawodowe. Zarówno matura jak i studia wyższe techniczne dają również wykształcenie ogólne. Dlatego na koniec powtórzę jeszcze raz:      ZAWODOWIEC MOŻE WIĘCEJ 
( Tomasz Borowski)

Pedagog szkolny i inne formy wsparcia

PEDAGOG SZKOLNY 

Anna Haweto-Sajnóg 

Dyżur  od Poniediałku do piątku 

od 7.30 do 15.30

 

PRZYPOMINAMY UCZNIOWIE I RODZICE !

Ważne telefony – gdzie szukać pomocy?

Antydepresyjny Telefon Zaufania (22) 484 88 01
Telefon zaufania dla dzieci 800 080 222
Telefon dla Rodziców i Nauczycieli 800 100 100
800121212 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka jest bezpłatny i czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00.

Każdy, kto zadzwoni po godzinie 20.00 lub w dni wolne od pracy może przedstawić swój problem i zostawić numer kontaktowy.
Pracownik telefonu zaufania na pewno oddzwoni. Psycholodzy, pedagodzy, a także prawnicy udzielają niezbędnego wsparcia wszystkim dzwoniącym dzieciom.
Pod numer interwencyjny również osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci. Więcej informacji: www.brpd.gov.pl/telefon-zaufania

 

Nabór do Młodzieżowej Rady Miasta Starachowice

Nabór do Młodzieżowej Rady Miasta rozpoczęty. Młodzi mieszkańcy Starachowic, którzy chcą aktywnie włączyć się w tworzenie polityki młodzieżowej w mieście, mogą zgłaszać swoje kandydatury do 13 listopada 2020 roku. W skład Młodzieżowej Rady Miasta wejdzie 25 młodych ludzi, którzy uczą się w szkołach w Starachowicach w wieku od 13 do 19 lat. Osoby te angażują się lub chcą się zaangażować w życie publiczne np. swojej szkoły, osiedla lub całego miasta. Działalność w Młodzieżowej Radzie Miasta inspiruje młodzież do działania. Młodzieżowi radni realizują swoje cele poprzez działania lokalne w szkołach, osiedlach i w całym mieście, wspierają oddolne inicjatywy młodych mieszkańców miasta, którzy działają na rzecz społeczności Starachowic. Młodzieżowi Radni współpracują oraz wspierają samorządność uczniowską, a w swoich działaniach współpracują z przedstawicielami szkół, instytucji i urzędów. Urząd Miejski w Starachowicach realizuje projekty europejskie z Programu Erasmus+, Młodzieżowa Rada jest grupą inicjatywną projektów, przez co młodzież ma możliwość współtworzenia i uczestnictwa w projektach krajowych i europejskich. Działalność w Młodzieżowej Radzie, to także uczestnictwo w warsztatach, szkoleniach, konferencjach i wymianach międzynarodowych. Szereg doświadczeń jakie młodzi ludzie mogą nabyć, angażując się w działalność Rady stanowi pewny wpis do CV, a zdobyte doświadczenie ułatwi w poruszaniu się w świecie dorosłych.

Jeżeli jesteś chętny skontaktuj się z  panią Katarzyną Drabik. 

WYBORY MRM gotowe

 

 

button

VR